Du er her: Presse / Pressemeldinger

Audun Bø ny administrerende direktør for VPS

Audun Bø (54) er ansatt som ny administrerende direktør for VPS. Han tiltrer stillingen senest 1. desember 2017.

Bø kommer fra stillingen som konserndirektør i Eika Gruppen, hvor han har ansvar for Produkt og Marked. Ansvarsområdet omfatter den kommersielle delen av Eika, med datterselskapene Eika Kapitalforvaltning, Eika Forsikring, Eika Kredittbank og Aktiv Eiendomsmegling, samt konsernets sentrale salgs- og markedsaktiviteter. Han har 30 års erfaring fra finansbransjen, både fra Eika og som daglig leder for blant annet Orkla Finans og DNB Markets, hvor han også var konserndirektør og medlem av DNBs konsernledelse.

Audun Bø har vært styremedlem i VPS siden 2008, det siste året som styrets leder. Dette gjør at han er godt kjent med VPS og selskapets strategi, samt de endringer som pågår i markedet og hos VPS’ kunder.

Bø er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen ved Gøteborgs Universitet. Han har i tillegg gått lederprogrammer både ved handelshøyskolene IMD i Sveits og Insead i Frankrike.

- Med sin erfaring og bakgrunn har Audun Bø et meget godt utgangspunkt for å lede VPS inn i en krevende tid. Han vil blant annet bidra til ytterligere forretningsmessig kundefokus i utviklingen av selskapet, sier Anne-Lise Kristiansen, nestleder i styret i VPS.
Verdipapirsentraler står foran store endringer de nærmeste årene, både på tjeneste- og teknologisiden. VPS vil i løpet av de nærmeste årene ta offensive strategiske beslutninger for å utvikle sitt tjenestespekter og tilpasse virksomheten til kundenes fremtidige behov.
John-Arne Haugerud fortsetter som administrerende direktør inntil Audun Bø begynner i stillingen, senest 1. desember 2017. Haugerud vil deretter fortsatt ha en rolle i konsernet og VPS, blant annet som styreleder i datterselskapet Centevo.
Styret i VPS har arbeidet med ansettelsesprosessen gjennom et styreutvalg bestående av styrets nestleder Anne-Lise Kristiansen, Bente A. Landsnes og Benedicte Schilbred Fasmer.

Audun Bø trer ut av styret i VPS på selskapets generalforsamling 9. mai, og Anne-Lise Kristiansen er innstilt som ny styreleder.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Anne-Lise Kristiansen, nestleder i styret i VPS, tel. 934 80286
Bente A. Landsnes, konsernsjef Oslo Børs VPS, tel. 905 50495